عضویت در خبرنامه نخستان

خانه » موسیقی » اخبار موسیقی » گفتگو با رضا دربندی به بهانه انتشار آلبوم “فصل عاشقی”

گفتگو با رضا دربندی به بهانه انتشار آلبوم “فصل عاشقی”

۲۶

شهریور

۹۳

گفتگو با رضا دربندی به بهانه انتشار آلبوم “فصل عاشقی”

جدیدترین آلبوم موسیقی سالار عقیلی به نام “فصل عاشقی” به آهنگسازی رضا دربندی، تازگی روانه بازار موسیقی کشور شده است.

این آلبوم که قطعاتی چون: ”نگار”، “داغ جدایی”، “بلبل پاییز”، “دف می‌زنم”، “سیه گیسو” و “زلف بر باد مده” را شامل می‌شود، در مدت انتشارش با استقبال خوبی از سوی مخاطبان موسیقی سنتی قرار گرفته است .

چنانکه گفته شد،آهنگسازی آلبوم فصل عاشقی را رضا دربندی، آهنگساز و نوازنده دف و سنتور بر عهده داشته: این هنرمند متولد ۱۳۵۷ است و حدود ۲۰ سال در زمینه موسیقی فعالیت حرفه‌ای دارد.

در پی انتشار این اثر و استقبال خوبی که از آلبوم فصل عاشقی شده است در ادامه این مطلب مصاحبه اختصاصی رضا دربندی با “نخستان”، آورده شده که به عنوان اولین تجربه‌اش در زمینه آهنگسازی با هنرمند صاحب نام موسیقی سنتی ایرانی(سالار عقیلی) همکاری داشته:

مصاحبه رضا دربندی

کل کار به چه صورت شکل گرفت؟

در ابتدا این آلبوم قرار نبود با صدای یک خواننده حرفه‌ای تولید شود و برنامه خاصی برای انتشار چنین آلبومی نداشتم. این آلبوم با ضبط دو قطعه به نام‌های ” دف میزنم ” و ” نگارا ” تولید شد و قصدم این بود که این دو قطعه را خودم و برای دل خودم بخوانم و برنامه‌ای هم برای انتشارش نداشتم. اما وقتی این کار ضبط شد دوستان هنرمندم به من توصیه کردند که این دو قطعه با صدای یک خوانندۀ حرفه‌ای خوانده شود و به صورت یک آلبوم به عموم عرضه گردد.  من به واسطۀ دوستی قدیمی که با آقای عقیلی داشتم پیشنهاد خواندن این دو قطعه را به ایشان دادم و ایشان پس از شندیدن این دوقطعه از این همکاری استقبال کردند و گفتند که بهتر است این کار تبدیل به یک آلبوم شود. من هم طی یک بازه زمانی چند ماهه، چند  قطعه دیگر ساختم  و در نهایت با ضبط شش قطعه و یک قطعۀ آوازی تولید این آلبوم به اتمام رسید.

چرا فصل عاشقی؟

لزوم پیدایش و خلق هر اثر هنری عشق است و بس. اشعار و حال و هوای ملودیک این کار همه عاشقانه بودند و تمامی عوامل گرانقدر این آلبوم هم عاشقانه هنرنمایی کردند. و در نهایت بهترین گزینه‌ای که برای نام گذاری این آلبوم به ذهنمان رسید” فصل عاشقی” بود.

در تهیه قطعات ،اولویت ساخت ملودی بوده یا سرودن شعر؟

در بعضی از قطعات اول شعر سروده شد و در بعضی از قطعات اول ملودی ساخته شده است.

این چندمین تجربه آهنگسازی شماست؟

این اولین تجربه آهنگسازی من برای موسیقی سنتی – ارکسترال بوده است و خوشحالم که موفقیت آمیز بوده. اما حدود هفت سال پیش یک آهنگ پاپ – سنتی به نام “بیداد” و با محوریت ساز دف ساختم که به صورت ویدئو کلیپ  به سمع و نظر مردم رسید که با استقبال بی نظیر و غافلگیر کننده علاقمندان مواجه شد. البته به خاطر پخش این ویدئو که هیچ تصویر غیر اصولی و غیر اخلاقی نداشت حدود چهار سال از سوی وزارت ارشاد ممنوع الکار شدم ولی خوشحالم که از طریق پخش این ویدئو مردم عزیزمان خصوصا جوانان بسیاری به موسیقی سنتی و ساز دف علاقمند شدند. تا پیش از پخش قطعه “بیداد” اغلب مردم ساز دف را به عنوان  یک ساز عرفانی و آیینی یاد می‌کردند ولی بعد از پخش این کار اغلب مردم متوجه شدند که ساز دف را هم می‌توان در کنار سازهای مدرن و روز دنیا  شنید و نواخت.

با کدام قطعه ارتباط احساسی بیشتری دارید؟

آثار یک آهنگساز برایش مانند بچه‌های اویند.. نمی‌شود گفت که کدام کار را بیشتر دوست دارم یا کدام را کمتر.. چون برای همه قطعات عشق، احساس و وقت زیادی گذاشتم. ولی قطعه “دف میزنم” را به علت محتوای کلامی و تلفیقش با ساز دف کمی متمایز از سایر قطعات میدانم.

رضا در بندی در ادامه درباره همکاری با سالار عقیلی گفته:

ایشان(سالار عقیلی) خواننده بسیار توانا و با هوشی هستند. ما در تمام مراحل با دوستی و عشق و احترام با هم همکاری کردیم و ایشان خیلی آهنگه‌ای من را دوست داشتند. ایشان در گذشته با آهنگسازان صاحب نامی همچون فرهاد فخرالدینی – نادر مشایخی – حمید متبسم و … کار کرده‌اند و اصولا کار کردن یک خواننده مشهور با آهنگسازان جوان‌تر دربازار موسیقی ما برای خوانندگان مشهور به نوعی یک ریسک بزرگ محسوب می‌شود. چون به همان اندازه که یک اثر خوب می‌تواند در اذهان عموم مورد استقبال واقع شود بلعکس به همان اندازه هم یک اثر بد می‌تواند مخرب باشد و جبرانش تا سالها بطول بیانجامد. آقای عقیلی با همکاری در این پروژه به من اعتماد کردند و خوشبختانه از شنیدن اخبار خوب مبنی بر استقبال گسترده مردم از این آلبوم ظرف یک هفته اخیر درمی یابیم  که این اعتماد دو جانبه ثمر بخش بوده است. من شخصا صدای آقای عقیلی را دوست دارم و احساس می‌کنم آهنگساز باید به صدای خواننده خود عشق بورزد. و درست بلعکس خواننده هم به کار عوامل تولیدی خود .. وگرنه اثر خوبی تولید نخواهد شد.

وی در پایان در خصوص اسقبال پرشور مردم، افزود:

ضمن تشکر و قدردانی از مردم عزیز و هنردوست به خاطر حمایت‌های همیشگی شان تنها خواهشی که از نه تنها از طرف خودم بلکه جامعه موسیقی کشور از مردم عزیزمان دارم این است که آثار موسیقی مظلوم سنتی را کپی و دانلود نکنند و بصورت اورجینال  خریداری نمایند. در کشور عزیز ما اکثر آثار سنتی بدون کمترین حمایت دولتی و شرکتی و اکثرا با سرمایه گذاری خود عوامل تولید شکل می‌گیرد و نیک می‌دانیم که تولید این آثار چه مخارج سنگینی را به همراه دارد. بازتاب‌های مادی و معنوی خرید آلبوم‌ها توسط مردم، یک شاهرگ حیاتی برای زنده ماندن موسیقی و آثار تولیدی است که متأسقانه این مهم هنوز در فرهنگ ما نهادینه نشده است. مردم عزیز و شریف ما مثل همه مردم دنیا باید مطلع شوند که گوش دادن به یک اثر موسیقیایی بدون پرداخت پول به صاحب امتیازش با دزدی هیچ فرقی ندارد. و اطلاع رسانی این مهم وظیفۀ صدا و سیما است که متأسفانه هیچ برنامه موثر فرهنگی را در راستای فرهگ سازی قانون کپی رایت از این رسانۀ ملی شاهد نیستیم. در نهایت اینکه بازهم لازم میدانم از مردم عزیز و هنر دوست کشورمان برای این همه لطف و حمایت‌هایشان تشکر و قدردانی کنم. لطف و استقبال مردم، ما را برای ادامه تولید چنین آثاری دلگرم می‌کند.

اخبار و مطالب مرتبط با:

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + = پانزده

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>