عضویت در خبرنامه نخستان

خانه » جشنواره کاریکاتور » مصاحبه با علیرضا کریمی مقدم، از داوران جشنواره کاریکاتور بهره وری

مصاحبه با علیرضا کریمی مقدم، از داوران جشنواره کاریکاتور بهره وری

۱۷

مهر

۹۳

مصاحبه با علیرضا کریمی مقدم، از داوران جشنواره کاریکاتور بهره وری

نگاهی به بهره وری با زبان مشترک کاریکاتور

خطوطی ساده در طرح‌هایی گویا، به زبانی صامت از اندیشه امروز و فردا سخن می‌گویند تا رازهای دایره آفرینش، توسط مخاطبینی تیزبین شکفته شود. کاریکاتور، نقشی چنین ساده و در عین حال عمیق از اندیشه دارد و صاحبان این ایده ها، ذراتی از خلاقیت درون را به زبان هنر، تلخ و شیرین در قاب دیده‌ی بیننده می‌گذارند.

مصاحبه با آقای کریمی مقدم در دانشکده هنر در کلاسی که هنوز بوی تدریس در آن استشمام می‌گردید، صورت پذیرفت. ایشان جدا از صاحب نظر بودن در عرصه کاریکاتور، از ابتدای پیدایش “جشنواره کاریکاتور بهره وری” در جریان برگزاری بوده و داور ثابت دوره‌ها نیز هستند.

-  جناب کریمی مقدم، ضمن تشکر از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید، لطفا کمی در خصوص دستاورد جشنواره کاریکاتور بهره وری، توضیح دهید.

برگزاری چهار دوره از جشنواره، گنجینه‌ای غنی از آثار را در گذشته و حال ممکن ساخته است و اگر آثار بصورت مکتوب در اختیار دوستداران قرار گیرد، مشخص می‌شود که اعضای سیاستگذار جشنواره چه خدماتی را تا کنون ایجاد کرده اند. این آثار از افراد شناخته شده در دنیای کاریکاتور در داخل و خارج از کشور بوده است که در هر جشنواره‌ای شرکت نمی‌کنند و حضورشان مایه خوشحالی برای این جشنواره است. برای مثال می‌توان از استاد “درم بخش” نام برد که در چند دوره جشنواره شرکت کرده اند. از هنرمندان مطرح خارجی هم افرادی نظیر “یوری کوزوبوکین” اوکراینی بوده که به جرات می‌توان گفت جزو ۵ نفر اول دنیا بوده است که در ۲ دوره جشنواره کاریکاتور بهره وری برنده شده‌اند که متاسفانه دیگر فوت نموده اند.

-  چه تعداد هنرمند از ایران و کشورهای دیگر در این دوره از جشنواره حضور یافتند؟

امسال در دوره چهارم برگزاری، ۲۶۰ اثر ایرانی و ۱۵۴ اثر از خارج حضور پیدا کردند که نسبت به دوره‌های گذشته با ۴۰ درصد رشد روبرو بوده است. باید توجه کرد که با توجه به محدودیت ایده‌ها و برگزاری ۴ دوره با طرح بهره وری این شرایط وجود داشت تا ایده‌ها به تکرار برسد اما جای خوشحالی است که با توجه به بررسی‌ها و نظارت داوران، نه تنها آثار از ایده‌های مشابه دور بوده بلکه کاریکاتورهایی بدست ما رسیده است که واقعا جای تحسین دارد.

اتفاق جالبی که افتاد این بود که قبل از داوری برای دور بودن از شبهات تقلید و تکرار در آثار، آن‌ها را در سایت معروف “تبریز کارتن” گذاشتیم که اگر براساس نظری به مساله تکرار آثار رسیدیم آن‌ها را کنار بگذاریم که همین طور هم شد.

-  در این مدت، ایده‌هایی خلاقانه از افرادی گمنام بوده است که داوران را به شوق آورد؟

بله کاملا همین طور است. مثلا در این دوره یکی از برگزیدگان که حالا نمی‌توان اسمی از آن برد، خانمی است ناشناخته که کاریکاتور ارسالی‌اش چنان با خلاقیت و زیبایی کشیده شده که همه داوران با انتخاب ایشان هم عقیده بودند.

ما در این دوره براساس تعریفی که از آموزش در بهره وری ارایه شد، آثار ارزنده‌ای داشتیم. لازم به توضیح است که بهره وری در هر دوره به زیر شاخه‌هایی می‌رسد که در این دوره آموزش در نظر گرفته شده است.

-  شیوه داوری این دوره که شما هم از اساتید تشکیل دهنده آن هستید، برای خوانندگان مصاحبه می‌ت:/..اند جذاب باشد.

ما در جشنواره کاریکاتور بهره وری دو گروه داوری در سطح مدیریت و هنرمندان داریم که داوران کاریکاتوریست شامل ۲ بخش ایرانی و خارجی می‌شوند که تعداد داوران ایرانی ۵ نفر و داوران خارجی ۴ نفر به اسامی “آنجل بولیگان” از کشور مکزیک، “دارکو درژویچ” از مونته نگرو، “مهمت کاهرامان” از ترکیه و نیز “ولادیمیر کازانوفسکی” از اوکراین هستند. ما آثار را بدون هیچ گونه جهت گیری و تنها براساس خلاقیت در فرم و محتوا بررسی کرده و آثار نهایی را مشخص کردیم تا با جوایزی از آن‌ها تقدیر کنیم. مساله دیگر در داوری این دوره، انتخاب مشترک دو نفر به عنوان رتبه سوم می‌باشد که براین اساس به هر کدام، ۷۵۰ یورو تعلق خواهد گرفت. بیشترین شرکت کننده از کشور ترکیه بوده و بعد اروپای شرقی است که آثارشان را فرستادند. البته از دیگر نقاط و حتی از کشورهای افریقایی هم شرکت کننده داشتیم.

-  بهره وری چه نقطه مشترکی با دنیای کاریکاتور می‌تواند داشته باشد؟

معمولا بهره وری در کتاب‌ها بصورت پیچیده‌ای بیان می‌شود و شاید برای افراد عادی سخت باشد. اساس کار ما این بود که بخواهیم با استفاده از ابزار تصویری ساده ای، این مفاهیم بیان شود.

-  کاریکاتور چه زبانی در دنیای زیست آدمیان دارد؟

کاریکاتور از موارد خاصی است که مرز زبانی نمی‌شناسد و می‌توان مفهوم مشترکی را از نگاه مردمان کشورهای مختلف دید و این کار تحقیقاتی جالبی می‌تواند باشد که چگونه مساله بهره وری از دیدگاه هنرمندان مختلف و با توجه به شرایط آن کشور به تصویر کشیده می‌شود. کاریکاتور حتی سن خاصی نمی‌شناسد و از کودک تا افراد مسن را شامل می‌شود. ما در این دوره با توجه به برگزاری جشنواره برای کودکان، به آثاری رسیدیم که به لحاظ مفهوم باعث تعجب و شگفتی ما شد که چگونه یک کودک خردسال، درک درستی از بهره وری دارد.

- و سوال آخر اینکه، از دریچه ذهن آقای کریمی مقدم، کاریکاتور چه مختصات و تعریف هنری دارد؟

واقعا نمی‌توان تعریف واحدی از کاریکاتور ارائه داد. به نظرم، می‌توان با ۴ خط خیلی ساده حرفی را زد که یک نویسنده نمی‌تواند بزند. ما می‌گوییم که در کاریکاتور باید ۳۰ درصد فُرم و ۷۰ درصد محتوا را در نظر گرفت. من امروز به دانشجویان خود گفتم که باید به دنبال یافتن ایده‌ای باشند تا بتوان فرم را در آن گنجاند. فرم یافتن کاریکاتور را ما براساس رنگ و طراحی و بافت آموزش می‌دهیم اما ایده نیاز به خلاقیت هنرمند دارد.

همچنین کاریکاتور باید دارای اِلمان‌ها و مشخصات فرهنگی هنرمند باشد و با نمادهای فرهنگ وی ارتباط داشته باشد.

اخبار و مطالب مرتبط با:

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− پنج = 1

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>