عضویت در خبرنامه نخستان

خانه » جشنواره کاریکاتور » گفتگو با استاد بهمن عبدی، پیشکسوت کاریکاتور و داور جشنواره کاریکاتور بهره وری

گفتگو با استاد بهمن عبدی، پیشکسوت کاریکاتور و داور جشنواره کاریکاتور بهره وری

۱۸

مهر

۹۳

گفتگو با استاد بهمن عبدی، پیشکسوت کاریکاتور و داور جشنواره کاریکاتور بهره وری

جشنواره بستری برای پیشرفت

یکی از اساتید مطرح در عالم کاریکاتور، بهمن عبدی است. آقای عبدی که کشیدن کاریکاتور را از سال ۱۳۴۸ آغاز کرده، تاکنون طراح و خالق آثار ارزشمندی بوده و عناوین مطرحی در زمینه کاریکاتور کسب کرده است. با آقای عبدی به عنوان پیشکسوتی در این عرصه سخن گفتیم و ایشان با وجود کسالت، با صبر و حوصله فراوان توضیحاتی پیرامون جشنواره کاریکاتور بهره وری و به طور کلی جایگاه کاریکاتور در ایران ارائه کردند.

بهمن عبدی

- جناب عبدی، به عنوان کاریکاتوریستی پیشکسوت، چه جایگاهی برای “جشنواره کاریکاتور بهره وری” قائل هستید؟

این جشنواره با توجه به چند دوره برگزاری و مرتب بودن برنامه‌ها و جوایز نفیس و داوران و شرکت کنندگانِ درجه یک، به جشنواره‌ای معتبر در سطح کشور و حتی خارج از کشور تبدیل شده است. حُسن دیگر جشنواره چاپ کتاب و کاتالوگ جشنواره و ارائه آثار نفرات برتر می‌باشد و در نهایت برگزاری مناسب مراسم اختتامیه هم از دیگر مزیت‌های جشنواره کاریکاتور بهره وری می‌باشد.

- شما به عنوان استاد این عرصه ،چه معضلات و مشکلاتی را برای کاریکاتور در سطح کشور احساس می‌نمایید؟

شرایط  کاری هنرمندان کاریکاتور در کشور به دو دسته تقسیم می‌شود. یکی مربوط به مطبوعات بوده و دیگری شرکت در جشنواره‌های داخلی و خارجی است. از نظر مطبوعات شرایط خوبی نبوده و با برگزاری جشنواره‌ها وضعیت بهتر شده و وجود جشنواره‌هایی مثل “جشنواره کاریکاتور بهره وری” باعث شکوفایی کارتونیست‌های کشور می‌شود.

-  به عنوان یکی از داوران در دوره چهارم جشنواره بهره وری، سطح کیفی آثار را چگونه دیدید؟

قطعا پدیده‌هایی از میان شرکت کنندگان بوجود می‌آید و در گذشته هم چنین بوده که افرادی از همین جشنواره رشد کردند و افرادی هستند که ما به آن‌ها افتخار می‌کنیم و باعث آبروی هنر ایران در دنیا می‌شوند. قبلا این تعداد جشنواره نبود و حالا وضعیت کاریکاتور بهتر شده است.

- موضوع بهره وری چه تناسبی با کاریکاتور می‌تواند داشته باشد؟

برای کارتونیست‌های حرفه‌ای موضوع فرق چندانی نمی‌کند و تمرکز روی یک موضوع باعث استمرار در یک هدف می‌شود. برخی جشنواره‌ها هم هستند، مانند رقابت‌های آیدین دوغان در ترکیه که بصورت آزاد بوده و عنوانی ندارد. به هرحال اسم بهره وری می‌تواند در اصل جشنواره باشد و شاخه‌های فرعی در هر دوره داشته باشد، مانند بهره وری در خانواده و چیزهای دیگ%:.۸′!که به جای این شاخه به آن شاخه پریدن، می‌تواند براساس اهداف در نظر گرفته شده عمل کند.

- نظرتان در خصوص ایجاد شرایط حضور برای کودکان در این دوره از جشنواره چیست؟

همه جشنواره‌ها می‌توانند به کودک و نوجوان کمک کنند و این جشنواره هم می‌تواند شرایط مناسبی برای کار آن‌ها باشد. البته به نظر من، شخصیت کودک زیاد مناسب کاریکاتور نیست چرا که هنوز شخصیت کودک شکل نگرفته و کاریکاتور درک مفاهیم طراحی و شناخت رنگ و مسایلی است که شاید برای یک کودک زود باشد و بعدها مانع رشدش شود. در صورتی که باید اصول طراحی و قواعد را یاد بگیرد و این طور نیست که هرکس چیزی کشید آن را کاریکاتور بدانیم.

- به عنوان یکی از اساتید کاریکاتور در ایران، وضعیت آموزش در ایران را چگونه می‌بینید؟

سال هاست که در خانه کاریکاتور و درکلاس‌هایی خصوصی برای هنرجویان دوره‌هایی برگزار می‌شود و این آموزش در سطح شهرستان‌ها هم انجام می‌شود و از هر صنف و حرفه‌ای با توجه به علاقمندی در کلاس‌های ما حضور پیدا می‌کنند و من شاگردانی داشته‌ام که دانشجوی رشته‌های مکانیک و حسابداری و حتی پزشکی بوده اند. سطح آموزش هم خوب بوده است .

- با تشکر از فرصت گرانقدری که در اختیار ما گذاشتید و با آرزوی سلامت و موفقیت برای تان.

اخبار و مطالب مرتبط با:

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 − = یک

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>