عضویت در خبرنامه نخستان

خانه » جشنواره کاریکاتور » گفتگو با جمال رحمتی، یکی از مطرح ترین کاریکاتوریست ها در جشنواره کاریکاتور بهره وری

گفتگو با جمال رحمتی، یکی از مطرح ترین کاریکاتوریست ها در جشنواره کاریکاتور بهره وری

۲۲

مهر

۹۳

گفتگو با جمال رحمتی، یکی از مطرح ترین کاریکاتوریست ها در جشنواره کاریکاتور بهره وری

نقدی با زبان طنز

در چند سال گذشته، تعداد زیادی از هنرمندان جوان در رشته کاریکاتور پای به عرصه وجود نهادند که البته خاستگاه جلوه گری شان از مطبوعات بوده است و طرح‌هایی از شرایط خبری روز را دست مایه نگاهی طنازانه با کنایه‌ای انتقاد آمیز نمودند که یکی از وظایف بسیارهنرمند، همین تابش نوری است که روشنگر واقعیت باشد.

جمال رحمتی نیز از هنرمندان خلاقی بوده که با طرح‌هایی جسورانه و جذاب، گوشه‌ای از پیشرفت هنر کاریکاتور را به معرض توجه مخاطبین رساند. ایشان در “چهارمین دوره از جشنواره کاریکاتور بهره وری” به عنوان شرکت کننده حضور داشته و اثر خود را همچون دیگر هنرمندان در بوته‌ی نظرگاه داوران قرار داده است.

گفتگوی ما با این هنرمند در روزهایی نزدیک به اختتامیه شکل گرفت. رحمتی، بهترین جایزه خود را تاکنون، کسب جایزه طنز اروپا در سال ۲۰۰۰ می‌داند.

کاریکاتور بهره وری

-  ابتدا از خودتان بگویید و این که تاکنون در چند دوره از جشنواره کاریکاتور بهره وری شرکت کرده اید؟

من قبل از حضور در عرصه کاریکاتور، نقاشی را بصورت حرفه‌ای انجام می‌دادم و بعد بر اثر اتفاقاتی وارد رشته کارتون شدم. بعد از حدود یک سال از دورانی که دانشجوی رشته گرافیک دانشگاه هنرهای معاصر شدم، فعالیت‌ام را با برخی نشریات حرفه‌ای شروع کردم و سپس کارهایم بیشتر شد. بعدا دوره کارشناسی ارشد را در انیمیشن طی کردم و چند انیمیشن ساختم و در جشنواره‌های مختلفی هم شرکت کردم که مهم ترین‌اش کسب جایزه اول طنز اروپا در سال ۲۰۰۰ بود. در دوره‌های گذشته‌ی جشنواره بهره وری هم شرکت کرده و جزو برندگان بودم.

- جشنواره بهره وری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

چند عامل در موفقیت جشنواره‌ها موثر است که با آن‌ها سنجیده می‌شوند. یکی نظم در برگزاری آن است. دوم کیفیت آثار ارایه شده می‌باشد و عامل سوم، بازخورد جشنواره و خروجی آن می‌باشد. اما اصلی‌ترین مساله میزان جایزه‌ای است که در نظر گرفته شده است .اصولا مقدار جوایز هر جشنواره، میزان اعتبار و جایگاه آن را در دنیا نشان می‌دهد. مثلا اگر جشنواره‌ای به نفر اول ۱۰۰۰ دلار بدهد، مشخص می‌گردد که جشنواره قدرتمندی نیست.

-  در خصوص شرایط برگزاری نمایشگاه چه پیشنهادی دارید؟

باید اطلاع رسانی کافی در مورد برگزاری نمایشگاه انجام شود و از قبل برنامه ریزی شده تا زمان مناسبی را برای نمایش آثار در نظر بگیریم. چون حیف است که این آثار برتر با توجه به کیفیت بالای شان به خوبی به نمایش در نیاید. باید مدت برگزاری نمایشگاه مناسب باشد و به خوبی در معرض دید و نظر مردم قرار گیرد.

- حرف اساسی کاریکاتور چیست؟ و چرا زبان‌اش در نظر برخی تند تصور می‌گردد؟

آن چیزی که در کاریکاتور وجود دارد، نقد همراه طنز است. با توجه به این که طنز به صورتی است که افراد زیادی آن را می‌پذیرند، می‌توان نقدهای بسیاری را در قالب آن انجام داد، بدون این که کسی ناراحت شود. گاها این اتفاق می‌افتد. البته می‌بایست که اخلاق و قواعد حرف زدن را در نظر گرفت.

-  با توجه به این که اثر خود را جهت انتخاب در اختیار داوران قرار دادید، تا چه حد به قضاوت منصفانه آن‌ها ایمان دارید؟

 به نظرم، تیم داوری از افراد حرفه‌ای تشکیل شده است و طبیعتا از جشنواره‌ای مثل کاریکاتور بهره وری، کمتر از این انتظار نمی‌رود. داوران این دوره هم دارای وزن فنی بالایی هستند و حتما قضاوت خوبی خواهند داشت.

-  شما در آثارتان فرم گرا بوده و یا تنها به دنبال ارائه پیامی مفهومی هستید؟

ما حق انتخاب در فرم و محتوا نداریم و هر کدام به یک اندازه می‌تواند اهمیت داشته باشد. منتهی وقتی سراغ کاریکاتور آمدید، باید که مسلط به ابزار کار باشید و قالب و فرمی پذیرفتنی در اثر ارایه دهید. کارتونیست نباید که اجرای ضعیفی در ارایه مفهوم داشته باشد، پس فرم همپای موضوع مهم است. مگر می‌شود به چگونگی اجرا فکر نکرد و فرم اجرا شده در کاریکاتور هم می‌بایست همچون هنرهای دیگر مثل سینما و شعر و نقاشی، به خوبی شکل بگیرد .

۱ دیدگاه

  1. خیلی مصاحبه جالب و متن خوبی بود و خوشم اومد.مرسی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− 1 = هشت

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>